زیباترین دره‌ها و تنگه‌های ایران (بخش دوم)

 

 زیباترین دره‌ها و تنگه‌های ایران (بخش دوم)

 

یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت وجود دره‌ها و تنگه‌های طبیعی در آن است . به هر نقطه از ایران که سفر کنید یکی از این جاذبه‌های دیدنی و خاص وجود دارد که می‌توانید از آنها بازدید کنید . ما در مطلب قبل در مجله گردشگری بلیط اینجا به معرفی زیباترین دره‌ها و تنگه‌های ایران پرداختیم . اما همانطور که آنجا هم گفتیم تعداد و تنوع این جاذبه در کشور ما بالاست . به همین دلیل در این مطلب تحت عنوان زیباترین دره‌ها و تنگه‌های ایران (بخش دوم) به معرفی چند نمونه دیگر از آنها خواهیم پرداخت .

 

تنگه دم اسب

 

استان فارس و شهر شیراز یکی دیگر از زیباترین تنگه‌های ایران را در خود جای داده . در واقع تنگه دم اسب در ۴۰ کیلومتری جنوب شیراز و منطقه کوهمره سرخی و روستای کره بس واقع شده . این جاذبه در اثر زلزله بسیار بزرگ در طی سالیان متمادی به وجود آمده است . علت شهرت این تنگه داشتن آبشاری زیبا که شباهت زیادی به دم اسب دارد می‌باشد . ارتفاع این آبشار ۳۰ متر است که از صخره‌های مرتفع به پایین فرو می‌ریزد و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان فارس به شمار می‌رود . مسیر رسیدن به آبشار یعنی تمام طول دره از درختان بلوط، انار، پونه و انواع گیاهان دیگر پوشیده شده  .یکی دیگر از جذابیت‌های این منطقه وجود سنجاب‌های بامزه است که در آنجا زیست می‌کنند . علاوه بر آن حیوانات وحشی و پرندگان شکاری دیگری نیز در این منطقه وجود دارند اما به دلیل حضور گردشگران کمتر خود را ظاهر می‌کنند .

تنگه لی لی

تنگه لی لی در استان لرستان و در ۲۰ کیلومتری شهر دورود و بین دو روستای سیره سفلا و چمنار واقع شده . این تنگه حوضچه‌هایی با عمق ۲ متر دارد که آب آن تقریباً خنک است . عمق زیاد حوضچه‌ها و حجم آب آن باعث شده به مکانی تفریحی برای شیرجه زدن و شنا کردن برای گردشگران تبدیل شود . در داخل این تنگه صخره‌ای وجود دارد که برای طی آن لازم است مهارت اولیه صخره‌نوردی و کوهنوردی و امکانات لازم را همراه داشته باشید . همچنین به دلیل داشتن مسیرهای خاکی و باریک داشتن کفش مناسب از ملزومات سفر به این منطقه است .

تنگه شبیخون

استان لرستان باز هم میزبان یکی دیگر از زیباترین تنگه‌های ایران است . شبیخون از جاذبه‌های خرم آباد است که در نزدیکی مخمل کوه قرار گرفته علت  نامی که برای این تنگه استفاده می‌شود به ماجرایی از دوران صفویه برمی‌گردد . گویا در آن دوران شاه عباس برای دستگیری شاهوردی خان به محدوده آنها حمله کرده و از آن پس این منطقه تنگه شبیخون نامیده شده است . داشتن پوشش گیاهی انبوه و متنوع، یک رودخانه‌ای پر آب به نام آب رباط، وجود تپه باستانی سنگرماهی بازان و همچنین یک چشمه آب و یک معدن نمک در کنار آن در هوایی مطبوع و دل انگیز به خصوص در فصل‌های بهار و تابستان باعث شده ؛تنگه شبیه خون یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری  استان لرستان به شمار رود .

تنگه گمبیل

تنگه گمبیل در استان فارس و روستای ساران بهشت مکان قرار گرفته است . این منطقه در ماه‌های اول سال محل اسکان عشایر میباشد . داشتن پوشش گیاهی از درختان گردو ،زرشک کوهی ،انجیر، تمشک و …در طبیعتی بکر و بی‌نظیر و همچنین وجود رودخانه‌ای که از میان این تنگه میگذرد ؛ همگی باعث شده تنگه گمبیل یکی از خوش آب و هواترین و باصفا‌ترین مناطق استان  فارس محسوب شود . بنابراین به خصوص اگر در اواسط بهار تا پایان تابستان به استان فارس سفر کردید بازدید از این تنگه دیدنی را از دست ندهید .

دره درویشان

این بار در معرفی زیباترین تنگه‌های ایران به سراغ شمال کشور و استان مازندران می‌رویم . دره درویشان در ۳ کیلومتری روستایی با همین نام قرار گرفته و با داشتن رود و آبشاری معروف، محبوبیت زیادی بین گردشگران این منطقه پیدا کرده است . زیر این آبشار حوضچه عمیق ایجاد شده که در تابستان‌ها محلی مناسب برای شنا و آبتنی به شمار می‌رود . برای رسیدن به این دره بخش زیادی از مسیر را باید از داخل آب عبور کنید .به  همین دلیل بهتر است فصل‌های بهار و تابستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید و در سفرتان تجهیزات و امکانات لازم را به همراه داشته باشید .

 

دره عشق

یکی از زیباترین دره‌های کشورمان در استان چهارمحال بختیاری و در مسیر رود کارون قرار گرفته است . برای رفتن به این دره باید از جاده شهرکرد به سمت ایذه بروید . علت این نام خاص بر روی این دره داستان‌های محلی و افسانه‌ای است که این گونه نقل می‌کند . در زمان‌های دور دو عاشق و دلداده در دو طرف دره زندگی می‌کردند که برای رسیدن به یکدیگر هیچ پل یا راه عبوری نداشتند . بنابراین خود را به درون دره و رود کارون انداخته و جان خود را فدای عشق سوزانشان می‌کنند . دسترسی به دره عشق کار چندان راحتی نیست و برای رسیدن به آن لازم است یک سری مهارت‌ها را داشته باشید .

 

دره الموت

اگر به شهر قزوین سفر کرده باشید حتماً به بازدید از قلعه الموت هم رفته‌اید .  مسیری که به این قلعه ختم می‌شود دره‌ای دیدنی است که به همین نام لقب گرفته است . در واقع دره الموت با داشتن مسیر پلکانی و شیب تند شما را به این قلعه می‌رساند .  الموت بر تپه‌های جنگلی استان مازندران مشرف است و چشم اندازی زیبا و کم نظیر را به گردشگران و بازدیدکنندگان از این منطقه هدیه می‌کند .

دره داماش سیاهو

استان هرمزگان میزبان یکی دیگر از زیباترین دره‌های ایران است . دره داماش سیاهو در نزدیکی بندرعباس و در روستای سیخوران قرار گرفته . رود جماش که از کوه‌های هماگ سرچشمه می‌گیرد از میان این دره عبور می‌کند . همین رودخانه باعث فرسایش خاک شده و این دره زیبا و دیدنی را خلق کرده است . داماش سیاهو جزو مناطق بکر و کمتر دیده شده می باشد . بنابراین اگر به طبیعت گردی در محیطی خلوت و دست نخورده علاقه دارید حتماً به این منطقه سفر کرده و از این دره بازدید کنید .

دره مرتضی علی

دره مرتضی علی در ۳۰ کیلومتری شهرستان طبس و در نزدیکی روستای خرو واقع شده است . طبیعت کم نظیر و زیبایی این دره بسیار دیدنی و چشم نواز است و در میان آن رودخانه کم عمق جریان دارد . آب این رودخانه از چشمه مرتضی علی سر چشمه می‌گیرد که خود یک جاذبه بسیار عجیب است . آب این چشمه دارای دو بخش گرم و سرد است و املاح فراوانی در آن وجود دارد . جالب اینجاست که با وجود املاح فراوان این آب سرد و گرم حدود ۳۰۰ متر با یکدیگر قاطی نمی‌شوند .

دره ستارگان

حتماً شما هم نام دره ستارگان در جزیره قشم را شنیده‌اید . این دره با ستون‌های بلند و اشکال مختلف در اثر برخورد ستارگان با زمین شکل گرفته . البته این باور اهالی منطقه است . آنها معتقدند وقتی که وقتی ستاره‌ها به این منطقه برخورد کردند خاک آنجا بالا آمده و به همین شکل خشک شده و ستون‌های کوتاه و بلندی را به وجود آورده است . یکی دیگر از جذابیت‌های این دره صدای وحشتناکی است که در اثر وزیدن باد در لابلای این ستون‌ها ایجاد می‌شود . مردم محلی می‌گویند این صداها صدای اجنه و ارواح سرگردان است . آنها تا حدی بر این باور خود معتقدند که در شب و بعد از تاریک شدن هوا پا به این منطقه و دره نمی‌گذارند .

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها